Švýcarsko vlakem

Železnice Lötschberg - autostráda na kolejích

Nejdelší tunel světa Švýcaři teprve dokončují pod Gotthardským masivem, zatímco v jeho stínu – o kus západněji v Alpách – už od roku 2007 úspěšně slouží třetí nejdelší tunel planety. Nový Lötschberg na trase mezi kantony Bern a Wallis měří 34,5 km...

.

Jak přiblížit Matterhorn k Curychu? Tenhle otazník pomáhá řešit už víc než 100 let Lötschberská železnice. V roce 1913 se podařilo zkrátit celodenní pouť na půl dne díky otevření horského tunelu. A od roku 2007 už jízda z byznyscentra Švýcarska do turistického srdce země – městečka Zermatt na úpatí Matterhornu – zabere pouhé tři hodiny.

Švýcaři se na sklonku 20. stol. rozhodli masivně investovat do železnice. V referendu si národ odhlasoval projekt s názvem Bahn 2000, který prostřednictvím daní z kamionové dopravy a z prodeje paliv plus části výnosů DPH stále ještě přináší nejen totální modernizaci vozového parku, ale také spoustu nových železničních staveb.

A právě na příkladu trasy Curych – Bern – Visp – Zermatt lze benefity tohoto revolučního projektu věrně ilustrovat. Když byl na podzim 2007 zprovozněn (byť v omezeném, dosud platném jednokolejném režimu) nový Lötschberg o délce 34 577 m, třetí nejdelší tunel světa po japonském Seikanu a Eurotunelu mezi Francií a Velkou Británií, podařilo se srazit jízdní dobu z Curychu k Matterhornu ze čtyř a půl hodiny o ohromujících 75 minut! Jak je to možné?

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 4/2014

Obsah košíku

košík je prázdný
Dolní navigace