10 - 2004 Vídeň

Hudební Vídeň

Od konce 18. věku po celé další století byla Vídeň evropským hudebním centrem. Éru italské barokní opery vystřídal vídeňský klasicismus. Za Marie Terezie se dvorním kapelníkem stal Němec Christoph Willibald Gluck, který napsal pro Vídeň deset oper. Učil se a působil mimo jiné i v Praze. V Paříži se v předvečer revoluce za jeho hudbu bili osvícenští encyklopedisté. Ve Vídni pak na jeho tvorbu i teoretické zásady navázalo slavné trojhvězdí rakouské hudební klasiky...

Pomník Johanna Strausse ve StadtparkuJosef Haydn složil 13 oper, přes 100 symfonií a další stovky skladeb. Po letech strádání se příchodem do Vídně konečně dožil zaslouženého ocenění, a byl dokonce autorem rakouské hymny, která se později stala i hymnou německou. Takřka opačný osud sdílel W. A. Mozart. I přes rivalitu kapelníka Antonia Salieriho a kritiku císaře Josefa II. („Příliš mnoho not“), jak je známe z Formanova filmu, byl Mozart u vídeňského dvora zpočátku velmi vážen - dlouho ho věnčila gloriola zázračného dítěte; nakonec však zemřel takřka v zapomnění a odpočívá v hromadném hrobě. Za pouhých 36 let života dokázal složit 12 oper a na 600 dalších skladeb, které hudební žánr ovlivnily na další dvě století…

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 10/2004

Další informace o Rakousku naleznet zde: http://www.sopka.cz

Obsah košíku

košík je prázdný
Dolní navigace