Kodaň

Něco na té Kodani asi bude

V žebříčcích Best in Travel, které sestavuje známé vydavatelství turistických průvodců Lonely Planet, obsadila první místo v kategorii měst pro rok 2019 Kodaň, hlavní město Dánského království...

KodaňMůj vztah k žebříčkům sestavovaným neidentifikovatelnou skupinou expertů podle neznámých kritérií byl vždycky rezervovaný. Moc na tom nezměnilo ani zjištění, že kategorii zemí pro letošní rok vyhrála Srí Lanka, třetí bylo Zimbabwe a mezi městy následují hned po Kodani čínský Šen-čen a srbský Novi Sad (osmé místo Běloruska mezi zeměmi a sedmé Bangladéše v kategorii „best value“ neboli „za málo peněz hodně muziky“ považuji za špatný vtip). Několikaminutové video doprovázející vítězné město to příliš nevylepšilo. Redaktorka zmíněného nakladatelství objevila na nábřeží Havnepromenade pět volně přístupných trampolín zapuštěných v chodníku a skákajíc na jedné, sděluje do kamery, jak je skvělé, že se tu kdokoli může vyskákat, a tudíž není divu, že jsou Dánové tak šťastní. Další zásadní informací je, že se v Kodani skvěle jezdí na kole, což je sice pravda, ostatně statistiky uvádějí, že obyvatelé Kodaně používají kolo při svých cestách po městě asi v 35 % případů, ale nejsem si úplně jistý, jak moc významná je taková skutečnost při rozhodování, kde strávit městskou dovolenou. Spousta cool moderních a nezávislých barů, Reffen – centrum pouliční gastronomie a řemesel s kulinárními specialitami z celého světa, top restaurace včetně proslulého podniku Noma, který byl v minulosti čtyřikrát vyhlášen nejlepší restaurací na světě a po přestěhování do nových prostor vloni znovu otevřel. Fajn, každý se rád dobře nají a napije. V tomto roce přibude jiná neotřelá atrakce – CopenHill aneb lyžařský svah na střeše recyklačního centra. Amager Bakke je elektrárna a teplárna, získávající energii spalováním pevného komunálního odpadu (zvládne ho 400 000 t ročně), uvedená do provozu v roce 2017 na severu ostrova Amager, jen kousek od Nomy. Na šikmé střeše architektonicky velmi zajímavé stavby od dánského architekta Bjarkeho Ingelse se buduje outdoorové centrum, jež zahrnuje lyžařský svah s umělým povrchem, pěšinky v simulované horské přírodě s docela slušným převýšením (85 výškových metrů na 450 m cesty) a tam, kde je spalovna nejvyšší, také lezeckou stěnu, s 85 m nejvyšší na světě. Otevírá se letos 4. října. Rozumím tomu, že pro obyvatele země, jejíž nejvyšší místo (s výjimkou autonomních oblastí Grónska a Faerských ostrovů) leží v nadmořské výšce 170,86 m, jde o výjimečnou záležitost. Ale pro turisty ze zahraničí? A tak se nutně do mysli vkrádá otázka: Má Kodaň co nabídnout také návštěvníkům, kteří, zjednodušeně řečeno, nechtějí pouze jíst, pít, jezdit na kole, navštěvovat nezávislé prostory a už vůbec nejsou hipsteři? Nebojte, má. A není to jen proslulý dánský design a moderní architektura, které cituje i skákající redaktorka.

Metropole na ostrovech

Kodaň (dánsky København) není příliš velká (86 km2, 623 000 obyvatel), a to ani tehdy, když k ní přičteme tři politicky samostatné obce, jež s ní jsou spojeny tak bezešvým způsobem, že je návštěvník města nemá šanci odlišit – projíždí jimi kodaňská hromadná doprava, v případě potřeby v nich zasahuje kodaňská policie atd. Platí to především pro Frederiksberg, který je obklopen Kodaní kolem dokola, další dvě tyto obce, Tårnby a Dragør, leží jižně od Kodaně na ostrově Amager. Dohromady se dostaneme na necelých 180 km2 a 777 000 obyvatel. Přesto se dají při cestách mezi památkami, muzei a dalšími zajímavými místy nachodit po Kodani slušné kilometry. Mohou za to poměrně velkorysé pěší zóny v centru, ale také skutečnost, že základ hromadné dopravy tvoří v Kodani autobusy, jejichž „zvládnutí“ je pro turistu kdekoli na světě v rámci městské dopravy tou nejtěžší disciplínou. Většina nádraží elektrické rychlodráhy označované v Kodani S-tog neleží z turistického pohledu v potřebných místech, a tak je často nejjednodušší vydat se k cíli pěšky od nejbližší stanice metra. Jenže ta bývá často docela daleko. Je to tím, že zatím má Kodaň pouze jednu linku metra. Technicky vzato dvě, ale na západě a v centru města jezdí po stejné trase, která se rozdvojuje až na jihovýchodním konci, na ostrově Amager. Linka 1 tam vede po západní straně do nově budované čtvrti Ørestad nejen s obytnými bloky a kancelářskými budovami, ale rovněž s největším dánským nákupním centrem, největším výstavním a konferenčním centrem ve Skandinávii doplněném o největší skandinávský hotel (814 pokojů) a třeba i s koncertní síní od Jeana Nouvela či Královskou arénou, víceúčelovou halou pro velké sportovní i kulturní akce, zatímco linka 2 dojede po východní straně kolem akvária Modrá planeta až na kodaňské mezinárodní letiště ve čtvrti Kastrup patřící k obci Tårnby. Doprava v centru se nejen pro turisty výrazně zlepší, jakmile bude uvedena do provozu třetí, okružní linka metra, na dvou místech se křížící se stávajícími linkami M1/M2. Mělo by k tomu dojít ještě letos...

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 9/2019

Obsah košíku

košík je prázdný
Dolní navigace