Flandry

Rubensův věk a radosti světa

I slétl Éros do dílny Mistrovy…,“ tak nějak jsme kdysi, co studenti, deklamovali slova jednoho z našich nejvýznamnějších učitelů… a prohýbali jsme se smíchy. Samozřejmě i s dodatkem, že „kypivé tělo Helenino tu všude se objevuje ve vtělení mnohoznačném...“

.

O kom jiném by mohla být řeč, než o velkém Peteru Paulu Rubensovi, který se v pozdním věku podruhé oženil a podobu své mladičké manželky (přeloženo do normální mluvy) promítal do svých představ o kráse všech Venuší, grácií a nejrůznějších hrdinek zobrazovaných příběhů a bohyň antické mytologie. Tím spíše, že Helena Fourmentová skutečně odpovídala dobovým ideálům ženské krásy. Že se nám takové obrazy nelíbily? Buďme upřímní a přiznejme si, že opravdu ne. Že kapitoly o vlámském barokním malířství nepatřily při studiu k našim nejoblíbenějším tématům a že ona přemíra „kypivých těl“ a svraskalé záhyby masa pod bělostnou pokožkou protkanou modrými žilkami neladí ani dnes s běžnou představou o kráse ženského těla. Jenže ona krása ženského těla je věc velmi ošidná a můžeme vzít jed na to, že s Twiggy, idolem našeho mládí, by se ani skromnější barokní estét neoženil...

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 3/2010

kategorie: 3 - 2010 Flandry

Obsah košíku

košík je prázdný
Dolní navigace