Český ráj

Turistika pro nové století

Asi jste to už někdy zažili – jdete po naučné stezce nebo procházíte nějakým památkovým objektem, a přitom zjišťujete, že byste se ještě rádi znova podívali do textu, který jste před chvílí četli na informační tabuli, nebo že by se vám i docela hodilo, mít celý ten text s sebou a moci do něj průběžně nahlížet. Vracet se kvůli tomu nebudete, prožitek z výletu či prohlídky vám to ale někdy může i trochu pokazit. Do podobných situací byste se však brzy vůbec nemuseli dostat, protože do služeb turistiky vstoupily tzv. mobilní dvourozměrné kódy...

.

Mobilní dvourozměrné kódy (2D kódy, 2D taggy) jsou čtvercové plošky s černobílou mozaikou. Na rozdíl od jednorozměrných čárových kódů, které už před delší dobou zdomácněly na většině obalů maloobchodního zboží, se s čtvercovými kódy u nás zatím běžně nesetkáváme, i když zdaleka nepatří k novým vymoženostem. V příštím roce dokonce dosáhnou plnoletosti, neboť od chvíle, kdy jistá firma předvedla světu jejich první typ, uplyne osmnáct let. Stalo se tak v Japonsku a šlo o kódy, které se označují zkratkou QR z anglického Quick Response, což v tomto případě bývá nejčastěji překládáno jako „rychlé načtení“. Mozaika QR kódu je nepravidelně vyskládaná z drobných pravoúhlých políček a vypadá jako nějaká chaotická šachovnice. Jiným typem 2D kódu je Bee Tagg (beetagg) neboli „včelí značka“, který byl světu představen jako součást švýcarského licencovaného systému v roce 2005. Jeho černé a bílé body mají tvar šestiúhelníků, takže celkovým vzhledem připomíná včelí plástev, odtud jeho pojmenování.

Úplné znění článku naleznete v tištěné podobě časopisu Země světa č. 12/2011

Obsah košíku

košík je prázdný
Dolní navigace