4 - 2009 Anglie 2

Skleník na Heathrow

Když obyvatelům vesničky Heath Row nedaleko Londýna začala za první světové války startující letadla plašit slepice, brali to se smyslem pro vlasteneckou povinnost. S tím, že jejich domky musely časem ustoupit rozrůstajícímu se letišti, se už smiřovali hůř. Snad je teď aspoň těší fakt, že je Heathrow největším letištěm v Evropě...

.

Heathrow zůstalo vojenským a výcvikovým letištěm až do konce druhé světové války, během níž sloužilo jako základna Královského letectva RAF. Od konce května 1946 již plně fungovalo pro civilní dopravu, od následujícího roku se třemi dráhami. V roce 1953 královna Alžběta II. zahájila provoz tzv. Evropské budovy, dnes Terminálu 2. V roce 1961 se Heathrow rozrostlo o Terminál 3 – Oceánský určený pro dlouhé zámořské lety. Prodloužilo startovací a přistávací dráhy, aby mohlo přijímat obří boeingy 747 Jumbo a v roce 1968 otevřelo Terminál 1. V tu dobu odbavovalo čtrnáct milionů cestujících ročně. Jejich počet neustále rostl, a tak se Heathrow nafukovalo přestavbami a přístavbami. Začátkem osmdesátých let již třiceti milionům pasažérů nestačily – princ a princezna z Walesu v roce 1986 slavnostně otevřeli Terminál 4. Před rokem se ke slovu znovu dostala královna, když přestřihla pásku Terminálu 5.

.Jedinečná architektura a design terminálu je dílem ateliéru Rogers, Stirk, Harbour and Partners. Navrhl moderní, vzdušnou a prostornou stavbu, jež má pět nadzemních pater, každé o rozloze 10 fotbalových hřišť. Plášť 43 m vysoké, 176 m široké a 400 m dlouhé stavby tvoří sklo, celkem 30 000 m2. Stavbaři prorazili 13 km tunelů pro železniční tratě a zavazadlové přepravníky a přesměrovali dvě řeky. Projektanti pamatovali i na životní prostředí. Použili speciální zpevněný beton, čímž se snížila jeho spotřeba, a tím i produkce oxidu uhličitého při jeho výrobě o 60 tisíc tun. Přes 80 % používané vody pochází ze zachycené dešťovky a kolem budovy bylo vysazeno velké množství stromů a keřů.

Odletová hala v pátém poschodí je vybavena nejnovější technikou, díky které v ní cestující zbytečně neztrácejí čas. K odbavení jim slouží téměř stovka samoobslužných kiosků. „Když se chcete odbavit, naťukáte číslo letenky, na displeji se objeví číslo letu, to potvrdíte, ukáže se vám paluba letadla, vyberete si sedadlo, vytisknete si palubní vstupenku a můžete jít. Vše trvá tak minutu. Kufr předáte o pár metrů dál, většinou také bez jakéhokoliv čekání,“ říká Anne Mortonová z letecké společnosti British Airways, která nás terminálem provází. Systém je schopný odbavit za hodinu 12 tisíc zavazadel, jež putují po 18 km pohyblivých pásů. První dny po spuštění terminálu to byl největší zádrhel. Kufry bloudily a ztrácely se. British Airways musely rušit desítky letů a na letišti panoval zmatek.  

.„Cílem je, aby cestující prošel letištěm co nejrychleji. Počítáme s deseti minutami od vstupu do terminálu k bezpečnostní kontrole. Jakmile se totiž někdo v nějaké frontě zdrží, může se stát, že na něho musí počkat letadlo a společnost má problémy. A to si v dnešním ostrém konkurenčním boji nemůže dovolit,“ dodává Anne Mortonová. Těm, kteří nespěchají, nabízí Terminál 5 komfortní služby v největším komplexu salonků na světě. Poslední minuty před odletem letadla mohou strávit v příjemném prostředí s výhledem na letištní plochu, připojit se k internetu, pracovat na počítači nebo jen odpočívat. Vybrat si lze z mnoha druhů nápojů a lehkého občerstvení. Výjimečné jsou příletové salonky, v nichž mohou pasažéři, většinou obchodníci a manažeři, po dlouhé cestě letadlem nabrat síly k jednáním, která je v Londýně čekají. Jídlo a pití je samozřejmostí. Cestující se ale mohou také osprchovat ve stovce koupelen a dokonce relaxovat v lázních. „Poskytujeme jim patnáctiminutovou masáž zdarma, ať už celého těla, nebo jen páteře či nohou, také masáž s použitím horkých kamenů a podobně,“ vysvětluje Elizabeth Camalová, oblečená v slušivou „lázeňskou“ uniformu. Lázně Elemis Travel Spas byly navrženy tak, aby poskytovaly atmosféru odpočinku a  uvolněnosti. Pomáhá ji vytvořit tlumené osvětlení a přírodní materiály, například dřevo a břidlice, které v kombinaci s textilem zútulňují prostory letištních lázní. Luxusní služby v exkluzivním prostředí nejsou samozřejmě pro všechny. „Příletový salonek mohou využívat cestující první třídy, třídy byznys a držitelé zlatých věrnostních karet, kteří přilétají do Londýna na dálkových linkách,“ dodává Anne Mortonová.

.Terminál 5 využívá pouze letecká společnost British Airways, která na něj postupně převedla všechny své linky z ostatních terminálů na Heathrow. „Naši zákazníci hodnotí Terminál 5 velmi pozitivně. Oceňují především snadnou orientaci, rychlé odbavení bez front, nadstandardní služby a jednoduchost přestupů v rámci jednoho terminálu,“ dozvídáme se od Anny Ingham Grantové, obchodní ředitelky pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. Připomíná, že cestujícím z Prahy nabízejí British Airways od dubna 2009 již čtyři lety denně. Řada z nich ale v Londýně svou cestu nekončí a z Terminálu 5 pokračují do zámořských destinací, nejčastěji do New Yorku, Los Angeles, Miami, San Francisca a Vancouveru, v Africe do Kapského Města a Johannesburgu.

Obsah košíku

košík je prázdný
Dolní navigace